loading...
elmi
ekmi بازدید : 106 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
همهٔهیپنوزها نحوی خودهیپنوتیزم است و هیپنوتیزور خارجی فقط مامای هیپنوز ازدرون انسان استو آن را می زایاند.همة‌ مکاتب و عرفا به نحوی با هیپنوزدرگیر بوده اند . ضمیر ناخودآگاه تنها یک تئوریست که توضیح حقایق روی آنسوار می شود.هیپنوتیزور نمی تواند هرآنچه دوست داشت به سوژه تلقین کند.هیپنوتیزم یک امر خارقالعاده نیست.و کارایی عجیب و غریب ندارد.

اگرهم اثار غریبی داشته باشد در عدهٔ کمی دارد و خیلی قابل تکرار و تاییدنیست لذا از منظر علم رسمی پاره ای غرایب مشاهده شده در هیپنوز قابلاعتبار و برداشت کلی نیستند. ( مبحث شستشوی مغزی البته در این وادی مطرحاست ولی میزان پایداری این کارها باید بیشتر ارزیابی شود.)هیپنوز خوابنیست. امواج مغزی در این حالت با امواج مغزی حالت خواب در بسیاری مواردفرق می کند. از یک منظر هیپنوز با تلقین معمولی هم فرق دارد چرا که مناطقیکه بر اثر تلقین تحریک می‌شود با مناطق تحریک شده هنگام هیپنوز متفاوتاست.

در طی این فرآیند، شخص هیپنوتیزور قادر است هر آنچه در نظردارد به شخص هیپنوتیزم شده القا کند زیرا در این حالت تلقینات هیپنوتیزوربجای حواس بدن عمل می‌کند و ضمیر ناخودآگاه انسان را تحت کنترل خویش قرارمی‌دهد.


تاریخچه:
نظرات زیادی دربارهٔ اینکه چه کسیهیپنوتیزم را شروع کرد، وجود دارد. هندوهای هند ادعا می کنند که آنها اینشیوه را بنیان نهادند و از آن به عنوان یک دارو برای سلامتی استفادهکردند. امروزه این یکی از کاربردهای اصلی هیپنوتیزم است و به روانشناسیمربوط می‌شود. اما پیشرفتهای مهم هیپنوتیزم در سال ۱۸۴۲، هنگامی که جیمزبرید (James Braid) شروع به بررسی بیشتر آن کرد، رخ دادند. او که «پدرهیپنوتیزم جدید» نامیده می‌شود اعتقاد نداشت که خواب مغناطیسی باعثهیپنوتیزم می‌شود و فکر می کرد که خلسه‌ها فقط یک «خواب عصبی» هستند.

ویدر سال ۱۸۴۳ یک کتاب دربارهٔ این موضوع به نام «نوریپنولوژی» نوشت. برخیمسمر را پدر هیپنوز می دانند. می گویند راسپوتین وزیر پرنفوذ دربار روسیهتزاری از این روش در قربانیان خود استفاده می کرده است.کشیش آبه فاریا نیزاز متقدمین این روش است. مسمر در دورهٔ اوج نظریه پردازی در باب مغناطیساین پدیده را ناشی از مغناطیس حیوانی می دانست. بعدها روش او توسط شوراییمرکب از بنجامین فرانکلین و گیوتین و ... مردود دانسته شد چرا که اینافراد فقط علوم ریاضی و فیزیک و طب کلاسیک را علم میپنداشتند. برخی فقهامیگویند هیپنوتیزم اگرمستلزم امر حرامی نباشد جایز است. هیپنوتیزم را خوابواره ترجمه کرده اند.(فرزان کمالی نیا عضوانجمن علمی هیپنوتیزم)


روش‌ها:
هیپنوتیزمبه دو صورت خودهیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم قابل اجرا است. از فوایدهیپنوتیزم می‌توان درمان بسیاری از ناراحتی‌های روانی را نام برد. به‌خصوصدر هنگام خودهیپنوتیزم، که شخص می‌تواند به‌وسیلهٔ تلقین، تغییرات مثبتیرا در کردار و روحیات خود پدید آورد. البته خود هیپنوتیزم دارای خطراتی همهست؛ به این صورت که اگر بدون آگاهی و اطلاعات کافی و با روش‌های نادرستانجام پذیرد، می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر روی روان انسان به دنبالداشته باشد. هیپنوز معمولاً خطرناک نیست.

برخی میگویند درنارسایی مزمن قلبی انجام نگیردو در برخی موارد مثل افراد با شخصیت مرزی یابردرلاین و اسکیزوفرن و نیز وسواسی گفته می‌شود صورت نگیرد به دلایلمختلف. استفاده ار هیپنوز برای سرگرمی هم به عقیدة‌هیپنوتراپیست‌هاکنتراایندیکه یا ممنوع است.و کلاً هیپنوتیزم نمایشی را جایز نمی دانند.

سهفاکتور مهم در هیپنوتیزم عبارتند از تمرکز فوق العاده فکر، انفکاک و تجزیه(جدا شدن ذهنی از محیط پیرامون)، تلقین (چرا که اساس هیپنوتیزم تلقین بهنفس است).
می‌توان گفت هیپنوتیزم = تمرکز + اعتقاد + انتظار + تصور + ارتباط


برای انجام موفقیت آمیز دیگر هیپنوتیزم باید هفت گام زیر به صورت متوالی و دقیق اجرا گردد:
- مناظره اولیه، بهتر آماده کردن ذهن بیمار
- pretalk انجام آزمونهای هیپنوتیزم از تکنیکهای عمیقسازی
- کانونی کردن توجه (تمرکز ذهن) مثل آزمون چشک اشپیگل
- القای خواب هیپنوتیزم
- استفاده از تکنیکهای عمیق سازی
- تسهیل پاسخهای ناخودآگاه
- تصدیق خلسه، ارائه تلقینهای بعد از هیپنوتیزم و خروج از خلسه.

هنگاماستفاده از واژهٔ مناسب خلسه دقت شود مطالب با موهومات اشتباه نشود. هرچندلفظ خلسه از لفظ trance که از بهت و ترس احتمالا می آید بهتر باشد. وخلسهٔ عرفانی و احساس خروج روح از بدن احتمالاً از هیپنوز جدا نیست.(فرزانکمالی نیا) المان برای هیپنوز چند مرحله تصور می‌کند - وقتی فقط چشم‌ها رامی بنیم حالت هیپنوئیدال است بعد وارد فازهای عمیقتر می شویم و یکی ازفازهای عمیق هیپنوتیزم به نام سمنامبولیسم نام دارد(سمنامبول خدای خواب دریونان است) - از هیپنوز در age regration یعنی بازگشت به سنین عقب تر(پسروی سنی) و حتی چند صد سال قبل و پیشروی سنی استفاده می‌شود البته بازگشتچندصد سال به عقب لزوماً مؤید تناسخ نیست و این مسایل در حد تئوری است ودقیق نیست. استفاده از هیپنوز در اعتراف گرفتن از زندانی‌ها و دروغ سنجیمعتبر نیست. هرچند گاهی نتایج مفید علم و گاهی نتایج نادرست می دهد. بهطور کلی خیلی نمی توان به این مطالب اعتبار کرد.

روشهای مختلفیبرای القای هیپنوز وجود دارد. روش تثبیت چشم - روش کیاسون- روشpmr یا شلکردن پیشروندهٔ عضلانی- و.... از هیپنوز برای کنترل درد و درمان چاقی و...استفاده می‌شود البته هیپنوز مفید است ولی معجره نمی کند. کودکان 8 تا 12سال بهتر هیپنوز می‌شود و در سنین بالای 65 هپینوتزیم پذیری کم می شود.افراد از لحاظ هیپنوتیزم پذیری 4 گروهند.

7درصد که نباید هیپنوزشوند یا هیپنوز نمی شوند نظیر عقب ماندگان ذهنی- هفت درصد دیونیسین هستندو استعداد بالایی در هیپنوز دارند.20 درصدآپولونین بوده به سختی هیپنوز میشوند.و درصد بالایی ادیسین هستند یعنی در اواسط طیف hypnotismability قراردارند.

هیپنوز دو گونه است هیپنوز سمپاتیک که با تحریک است و دررقصهای برخی بومیان افریقا و سرخ‌پوست و مناطق مختلف حتی جنوب ایران درواقه از این روشها استفاده می شود(‌رضا جمالیان) و هیپنوز پاراسمپاتیک کهتون پاراسمپاتیک و آرامش را بالا می برد . در هیپنوز برای هنگ کردن وبایپس نمودن و عبور از کریتیکال فاکولته یا کریتیکال فاکتور یا جاجمنت فاکتورو ضمیز خودآگاه و رسیدن به ضمیر ناخودآگاه از روشهای مختلف از جملهکانفیوژن و ... استفاده می شود.


روش کیاسون:
یکی ازروشهای هیپنوتیزمی رایج در علم هیپنوتیزم روش کیا سون است. این روش ابتکاردکتر سیمون کیاسون ( Simon Chiasson) متخصص بیماری‌های زنان و زایمان اهلشهر یونگستون ایالات اوهایو آمریکا ( Youngeston Ohio) است , اما دگرگونیدر آن برای پزشک یا درمانگر به گونه ای که کاربرد آن راحت تر باشد مجازاست.


دستور کار (Instruction)[/b]
به بیمار یاددهید دستش رامستقیما روبروی صورتش قرار دهد به گونه ای که فاصله دست بابینی تقریبا سی سانتیمتر ( برابر با دوازده اینچ ) وآرنج قدری خمیده باشد,پشت دست به طرف صورت و همه انگشتان در کنار هم قرار گیرند ( انگشتان بازنباشد ).


[b]گفتار یا خطابه (Discourse)

من و شما هر دوبه انگشتان دست شما نگاه می کنیم، بزودی می بینیم پرش هایی در انگشتان دستشما شروع و انگشتان دست شما از هم فاصله می گیرند و باز می شوند , ودستتان شروع به حرکت به سوی صورتتان می‌کند . تا زمانی که چشما نتان بازاست فقط به پشت دستتان متمرکز باشید , بزودی می بینید که دستتان بهصورتتان نزدیک و نزدیک تر میشود.

زمانی که تماس دستتان را باصورتتان احساس کردید ( معمولاً نوک بینی ) پلک‌های چشمتان- اگر تا آن زمانبسته نشده اند – بسته می شوند و بسته باقی می مانند . معمولاً چشمانتانآنچان خسته می شوند که حتی پیش از تماس دست با صورتتان بسته می شوند .زمانی که پلک‌ها بسته شدند , بگذارید بسته بمانند . زمانی که دستتان باصورتتان تماس پیدا کرد . شما کاملا آرام و شل میشوید و دستتان بروی رانتانمی افتد.



منابع
- در فارسی خواب ِ مصنوعی، خواب ِ مغناطیسی، و خوابْ درمانی
- هاشم دهقان پور فراشاه، پارامترهای صحیحی بر دانش هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 85
  • بازدید ماه : 157
  • بازدید سال : 553
  • بازدید کلی : 20,891